Totul despre Vitamina C

Vitamina C, cunoscuta sub denumirea de acid ascorbic sau L-ascorbate, este o vitamina esentiala pentru corpul uman. O putem include printre cele mai sigure si mai benefice vitamine ce pot fi consumate zilnic. De fiecare data cand racim, primul lucru care ne vine in minte ca ajutor este vitamina C. Este o vitamina solubila in apa si este necesara organismului pentru ca acesta sa se dezvolta normal. Atunci cand este consumata in exces, este eliminata prin urina in 24 de ore de la ingerare..
Este de asemenea un antioxidant. Antioxidantii sunt nutrientii care blocheaza o parte din daunele cauzate de radicalii liberi, rezulta atunci cand corpul nostru transforma alimentele in energie. Antioxidantii pot reduce daunele cauzate de substantele chimice toxice si poluante, cum ar fi fumul de tigara.
Vitamina C este necesara pentru cresterea si repararea tesuturilor. Ajuta la formarea colagenului, o proteina continuta de piele, țesut cicatricial, tendoane, ligamente, și vasele de sange. De asemenea, este esențiala pentru vindecarea ranilor si pentru repararea, formarea si mentinerea cartilajului, a oaselor si a dintilor. Vitamina C ajuta la mentinerea tensiunii arteriale intre parametrii optimi, prin consolidarea peretilor arterelor. Se poate preveni prin consumul de vitamina C deteriorarea celulelor cauzata de imbatranire si ajuta la reducerea stresului.


Toata lumea are nevoie de vitamina C, fie ca ca sunteti sportivi sau persoane obisnuite care incearca zi de zi sa se mentina in forma. Vitamina C ajuta la protejarea sistemului imunitar si de asemenea, ajuta culturistii sa se recupereze in urma antrenamentelor intense.
Ea ajută in metabolismul proteinelor. Acesta oferă corpului nostru proteinele necesare, dar, de asemenea, blocheaza sinteza proteinelor vitale care cauzeaza infectii si inflamatii. Se crede de asemenea că, consumul de vitamina C poate preveni bolile de inima, accidentul vascular cerebral si cancerul pe parcursul vietii.
Vitamina C va menține nivelul de testosteron ridicat prin alimentarea organismului cu un raport mai mic de cortizol. Acest lucru va ajuta organismul sa se mentina la un nivel superior de performanță zi de zi .
In cazul femeilor, vitamina C nu numai că ajută la protejarea capilarelor care accelereaza fluxul sanguinin timpul menstruatiei in cazul femeilor care au endometrioza dar și previne coagularea sângelui cauzată de reducerea concentratiei de protrombină, trombină si thrombokinase din organism .
De asemenea, vitamina C nu numai ca ajuta la imbunatatirea absorbției digestive, dar, de asemenea, poate sprijini activitatea organelor in lupta impotriva tuturor tipurilor de boli, inclusiv endometrioza. Beneficiul consumului de vitamina C in cazul femeilor, este dublat de faptul ca aceasta vitamina sporeste funcția hepatica pentru a echilibra nivelul de estrogen in timpul ciclului menstrual. In perioada sarcinii si a alaptarii, consumul de vitamina C ar trebui sa fie mai mare.
Simptomele deficitului de vitamina C:
Par uscat si varfuri despicate
Gingivita (inflamatia gingiilor)
Sangerarea gingiilor
Piele uscata, aspra, descuamata
Vindecare greoaie a ranilor
Invinetire usoara
Sangerari nazale
Smaltul slăbit al dintilor
Articulatii umflate și dureroase
Anemia
Abilitate scazuta de a lupta impotriva infectiilor
Posibilitatea ingrasarii ca rezultat al unui metabolism lent
Deficitul de vitamina C instalat pe o perioada mai mare de timp poade duce la scorbut. Acesta se manifesta prin pete aparute pe piel si gingie. Petele apar cu precadere pe membrele inferioare si coapse, bolnavul este palid, se simte deprimat si partial imobilizat. Sunt afectati mai ales adultii, dar oricine se poate imbolnavi de scorbut daca organismul nu primeste o cantitate suficienta de vitamina C timp de 90 de zile.
Dozajul si modul de administrare:
Food and Drug Administration (FDA) a stabilit cantitatea sigura care trebuie sa fie consumata de o persoana pentru mentinerea unei stari generale de sanatate. Acestea sunt recomandările FDA pentru fiecare grupă de vârstă și sex.
Nou-nascuti si copii:
0 - 6 luni: 40 miligrame/zi
7 – 12 luni: 50 mg/zi
1 - 3 ani: 15 mg/zi
4 - 8 ani: 25 mg/zi
9 - 13 ani: 45 mg/zi
Adolescenti:
Fete 14 - 18 ani: 65 mg/zi
Baieti 14 - 18 ani: 75 mg/zi
Adulti:
Barbati peste 19 ani: 90 mg/zi
Femei peste 19 ani: 75 mg/zi
Indicatiile de mai sus nu sunt speciale pentru sportivi. Organismul persoanelor active au onevoie mai mare de vitamina C decat cele sedentare.Se crede că oamenii activi pot consuma intre 500 si 3000 de mg pe zi, in funcie de nivelul activitatii fizice zilnice. In perioada de imbolnavire, necesarul zilnic al unei persoane este de 8 grame pe zi.

Concluzie:
Sperăm că după ce ati aflat toate beneficiile consumului constant al vitaminei C, veti decide sa luati un supliment de vitamina C. Indiferent dacă doriti sa construiti masa musculara, sa deveniti mai puternici, sa slabiti, sa participati la concursuri ori sa va pastrati o forma fizica buna, vitamina C este una dintre acele vitamine care va va insoti pe drumul lung pe care-l veti urma pentru a va atinge toate obiectivele in fitness.

Publicat în: 28.10.2015

Înapoi