TOTUL DESPRE TESTOSTERON

Ce este testosteronul?
Androgenii sunt un grup de hormoni steroizi care au efecte anabolice (mai exact cresterea) si / sau efecte masculinizante atat la barbati, cat si la femei.
Testosteronul este cel mai important androgen in cazul oamenilor si regleaza libidoul, energia, functia imunitara, dezvoltarea muschilor si sanatatea oaselor.

Cum este produs testosteronul?
La barbati, celulele Leydig din testicule sintetizeaza testosteronul. La femei, ovarele si glandele suprarenale sintetizeaza o cantitate mult mai mica de testosteron.

Secretia de testosteron este controlata de GNRH(Hormon care elibereaza gonadotropina), care este eliberat de hipotalamus in impulsuri. Aceste impulsuri stimuleaza glanda hipofizara sa secrete LH(Hormon luteinizant).

LH determina conversia enzimatica a colesterolului in testosteron in celulele Leydig. Intr-adevar, „colesterolul” are o reputatie rau famata in mass-media, dar de fapt toti hormonii nostri steroizi au bazele in conversia din colesterol.

Efectele testosteronului(in cazul surselor exogene in cantitati mari aceste efecte sunt mult mai pronuntate)
Testosteronul are numeroase efecte si functii in organismul uman.

In cazul muschilor: Creste sinteza proteinelor si creste masa si forta musculara.
In cazul grasimii corporale: blocheaza absorbtia grasimilor si a depozitelor de grasimi,
promoveaza o dispunere ”masculina” a tesutului adipos iar prin cresterea ratei metabolice bazale datorita cresterii masei musculare, creste si numarul mitocondriilor ce favorizeaza si mai mult folosirea grasimii ca si sursa de energie
In cazul creierului: imbunatateste cognitia, memoria, impulsul sexual si influenteaza sentimentele/emotiile
In cazul inimii: creste fluxul de sange si debitul cardiac.
In cazul sitemului osos: creste productia de globule rosii si cresterea oaselor si mentine densitatea osoasa.
In cazul organe sexuale masculine: sustine productia si viabilitatea spermei si promoveaza cresterea penisului si functia erectila.
In cazul pielii: sustine producerea de colagen si productia de par.
In cazul rinichilor: produce eritropoietina (EPO), care stimuleaza productia de globule rosii.

In cazul performantei sportive:

1.Creste dimensiunea muschilor
Teoria predominanta este aceea ca testosteronul activeaza si creste numarul de celule precursoare de fibre musculare, numite „celule satelit”. Odata activate, aceste celule precursoare pot deveni incorporate in fibrele musculare existente pentru a le face mai mari (hipertrofie), sau celulele satelit se pot contopi si se formeaza noi fibre musculare (hiperplazie).

in plus, testosteronul creste numarul centrelor de control - nuclee (myonuclei) - prezent in cadrul unei fibre musculare, crescand astfel si numarul de receptori androgeni disponibili de care testosteronul se poate lega in interiorul muschiului. Atunci cand sunt combinate cu antrenamentul, care creste sensibilitatea receptorilor de androgeni si consumul de aminoacizi esentiali necesari pentru a sprijini sinteza proteinelor, efectele testosteronului asupra muschilor si performantei sunt amplificate semnificativ.

Testosteronul este, de asemenea, anti-catabolic, deoarece blocheaza capacitatea hormonilor catabolici precum cortizolul de a se lega de receptorii lor primari. Astfel, testosteronul este atat un steroid anabolic, cat si un anti-catabolic.
Acest lucru este esential pentru construirea si mentinerea masei musculare si pentru recuperarea rapida a exercitiilor fizice.

2. Creste forta
Pana de curand, se credea ca testosteronul creste forta pur si simplu prin cresterea dimensiunii musculare.
Cu toate acestea, testosteronul s-a dovedit, de asemenea ca ajuta la cresterea cantitatea de calciu eliberata in celula, ceea ce stimuleaza forta contractiilor musculare.
in mod similar, intr-un studiu recent asupra rozatoarelor, DHT a demonstrat ca stimuleaza direct puterea de contractie musculara cu pana la 24-30 la suta atat in fibrele musculare de putere cat si in cele de anduranta.

3. Creste rezistenta la efort
Oamenii nu sunt interesati doar de beneficiile testosteronului ce tin de cresterea musculara si de recuperare.
Testosteronul creste eritropoietina(EPO), care stimuleaza dezvoltarea globulelor rosii. Mai multe globule rosii inseamna mai multa capacitate de transportare a oxigenului in sange si la nivelul muschilor de lucru.
Injectarea cu testosteron a demonstrat cresterea numarului mitocondriilor(fabricilor de ardere a grasimilor si producatoare de energie) prezente in celule si imbunatatirea functiei mitocondriala.

Nivelurile normale de testosteron seric variaza de la o persoana la alta in functie de numerosi factori, de la varsta, la sex, la nivel de stres s.a.m.d
In functie de sex se inregistreaza urmatoarele valori normale
Barbati: 230-1000 ng / dL
Femei: 28-80 ng / dL

Testosteronul, ca si alti hormoni, este reglat de o “bucla de feedback”.
Daca organismul observa o cantitate prea mare de hormoni in sistem, „inchide robinetul” la sursa (in cazul de fata, in creier) sau transforma excesul in altceva, cum ar fi estradiolul (estrogen,aromatizare) sau DHT.

Valorile testosteronului scad continuu dupa maturizare (25-34de ani). Acesta este secretat intr-un ciclu zilnic in care dimineata are valorile cele mai elevate, iar seara cele mai scazute.

Testosteronul si activitatea fizica
Dupa cum probabil ati mai auzit, exercitiile fizice pot stimula o eliberare de testosteron pe termen scurt, care poate amplifica cresterea musculara.

Astfel, cresterea concentratiilor plasmatice de testosteron este relativ proportionala cu intensitatea exercitiului fizic. Cu alte cuvinte, cu cat te antrenezi mai intens, cu atat vei stimula mai mult productia temporara de testosteron.

Cu toate acestea, tipul si durata efortului conteaza . Activitatile prelungite (ex:alergare tip maraton pe perioade lungi) suprima productia de testosteron.

Dupa cum ati vazut si mai sus la nivelele serice normale de testosteron, sexul este de asemenea un factor decisiv.
Cresterile de testosteron plasmatic apar la barbati dupa diferite forme de exercitiu, atat timp cat acel exercitiu este de intensitate ridicata.
Pe de alta parte, femeile raspund la exercitii fizice intense cu cresteri de testosteron foarte mici si / sau intarziate, sau chiar fara nici o schimbare a nivelului de testosteron.

Suplimentele tip testo-booster

Auzim constant mitul suplimentelor de tip testo-booster ce promit sa creasca in mod miraculos nivelul de testosteron, asigurand utilizatorilor un efect similar administrarii de steroizi anabolizanti.
In practica insa, momentan tot ceea ce fac toate “booster-ele de testosteron” este sa regleze anumite anormalitati(stresul, circulatia, recuperarea intarziata) induse de factorii de viata sau de mediu sau sa acopere anumite carente de minerale (zinc). Lucruri ce indirect duc la o crestere a nivelului de testosteron si aducerea sa in limite normale(niciodata la limitele de sus daca se afla peste potentialul maxim genetic).
O alta teapa a industriei apropo de acest tip de suplimente se obtine prin alegerea de substante cu efect asupra potentei, erectiilor si spermatogenezei lucruri pe care majoritatea le asociaza gresit, in mod direct, cu o crestere a testosteronului.
Recent insa se pare ca s-a gasit o planta care creste in mod direct valoarea serica a testosteronului indiferent de variabilele factorilor de mediu si viata, subiect pe care il voi aborda curand intr-un articol viitor sau pe canalul nostru de YouTube.

Cum am mentionat mai sus, testosteronul scade o data cu varsta, atat femeile cat si barbatii pot suferi de aceasta conditie, iar printre simptomele testosteronului scazut enumar:

-energie scazuta, oboseala si letargie
-scaderea fortei si capacitatii de munca
-dorinta sexuala scazuta, lipsa de reactie sexuala si orgasme mai slabe sau dificultati in atingerea orgasmului
-pierderea de masa musculara, inclusiv densitatea musculara si osoasa, impreuna cu o crestere a grasimii corporale
-risc crescut de boli cardiovasculare, tensiune arteriala mai mare

Anumiti factori pot suprima productia proprie de testosteron, printre care:

-aportul cronic de calorii scazut (> 20% sub necesitatile bazale, de aceea in cazul atletilor naturali deficitul caloric sever devine puternic catabolic) si aportul cronic de calorii ridicat (in special daca rezulta obezitatea)
-aport redus de nutrienti si deficit de vitamine / minerale
-aport redus de grasimi
-depresia
-consumul de droguri
-supraantrenamentul
-activitate sexuala limitata (contraintuitiv, auzim deseori ca sexul ne scade nivelul de testosteron, lucru adevarat pentru perioada scurta, insa pe termen lung, cu cat faci mai mult sex, cu atat corpul se adapteaza conform stilului de viata)
-stres si anxietate
-imbatranire
-obezitate si alte tulburari metabolice
-contraceptie hormonala (la femei)
-boli / infectii cronice
-somn putin

In cazul in care va regasiti printre factorii mai sus mentionati va recomand sa va masurati cantitatea de testosteron.
Masurarea cantitatii de testosteron seric este simpla, o analiza de sange, pe stomacul gol, poate determina cu exactitate valorile acestuia.

Administrarea de testosteron exogen:

Sportivii de performanta suplimenteaza testosteronul pentru muschi mai mari si / sau performante atletice mai bune.

Doze mari de testosteron, luate pe o perioada lunga de timp, pot duce la:

-acnee si piele uleioasa
-schimbari de dispozitie variind de la ostilitate la euforie (desi probele sunt amestecate in ceea ce priveste prevalenta si detaliile, precum si susceptibilitatea individuala)
-cresterea parului (la femei) sau caderea parului
-masculinizarea trasaturilor faciale, ingrosarea vocii (la femei)
-cresterea sanilor la barbati, deoarece excesul de testosteron se poate transforma in estrogen
-atrofie testiculara la barbati
-perturbarea ciclurilor menstruale la femei; incidenta crescuta a tulburarilor de reproducere
-anumite tipuri de leziuni musculare si de tesut conjunctiv
-risc crescut de boli cardiovasculare, incluzand cresterea tensiunii arteriale si miopatii cardiace, impreuna cu tromboza venoasa profunda si embolii

Cu toate acestea, endocrinologii incep acum sa prescrie testosteronul terapeutic, fie pentru inlocuire (de exemplu la barbati si femei in varsta), fie pentru a trata simptomele multor boli degenerative cronice. Efectele secundare ale testosteronului administrat excesiv enumerate mai sus nu se aplica in general dozelor terapeutice si de inlocuire.

Practici pPentru a maximiza nivelul de testosteron pentru cresterea musculara, recuperare si sanatate:

Implicati-va in sedinte regulate, intense de exercitii fizice
Nu restrictionati caloriile la mai mult de 20% sub valoarea ratei metabolice bazale
Asigurati-va ca consumati suficienti micro- si macronutrienti( o dieta variata si echilibrata)
Dormiti pe cat posibil instinctiv(cat va cere organismul) dar asigurati-va un minim de , 8 ore pe noapte
Controlati nivelul stresului si al anxietatii
Implicati-va intr-o activitate sexuala regulata (da, imediat dupa ce cititi articolul, chiar si in timpul lecturii)

By Aurelian T. Coroiu

sources:
https://www.synevo.ro/testosteron/
https://www.bodybuilding.com/
https://www.precisionnutrition.com/
https://en.wikipedia.org/

Publicat în: 24.01.2020

Înapoi