INFLAMATIA - INTRE BOALA SI ADAPTARE

 Ce este inflamatia?
Inflamatia reprezinta un mecanism de raspuns si aparare a organismului la o agresiune. Agresiunea poate fi generata de mai multi factori. Fie ei de natura fizica, biologica, sau chimica.

Cand este inflamatia daunatoare?
Precum majoritatea mecanismelor proporii ale organismului, inflamatia in conditii normale nu este daunatoare, din contra este esentiala vietii, insa in cazul in care la o inflamatie obisnuita data de un factor intern sau extern, se adauga o serie de alti factori artificiali sau situationali ce maresc proportiile (atat ca intensitate cat si ca durata) ale acestei reactii, atunci pot aparea probleme serioase.

Cand este inflamatia benefica?

MEREU. In conditii normale de sanatate, fara variabile ce ar putea influenta in vreun mod subiectul. Inflamatia este un lucru benefic si face parte din procesul de vindecare al tesuturilor, prin vasodilatatie si multe alte procese deosebit de complexe ce nu pot fi abordate intr-un articol succint.

Ce elemente promoveaza inflamatia?
-Factori fizici - caldura, frig, traumatism(include antrenamentele, deoarece sunt micro-traumatisme), iradiere, ultraviolete.
-Bacterii, virusuri, paraziti pot de asemenea cauza infectii si indirect, inflamatie
-Bineinteles si unele substante toxice pot determina inflamatia in organismul nostru precum pesticidele , ierbicidele, anumite etc.
-Stresul
-In acelasi timp, raspunzatoare de initierea raspunsului inflamator pot fi chiar substantele produse de propriul nostru organism, cum sunt acizii biliari, ureea, amoniacul, glucoza(in mod direct modul in care ne alimentam poate afecta in mod negativ starea de inflamatie)
-alergiile, in mod special cele alimentare

Ce elemente au efect anti-inflamator?
-alimentatia care cuprinde majoritar, ideal in totalitate alimente neprocesate (chimicalele din cele procesate, mai ales cele afumate pe langa efectul cancerigen au si efect pro-inflamator)
-reducerea stresului psihic prin folosirea de adaptogeni (Ulei CBD, Aswhagandha, GABA)
-reducerea stresului oxidativ prin folosirea de antioxidanti (Vitamina C, astaxanthin+omega3, beta caroten)
-reducerea cantitatii alimentelor cu indice glicemic mare (cresterile bruste de insulina, duc la rezistenta la insulina si in mod direct la un mediu pro-inflamator)
-consumarea unei diete bogate in grasimi de tip Omega 3(dezechilibrul dintre aporturile de grasimi Omega-3 Vs Omega-6 reprezinta un factor extrem de pro-inflamator)
-somnul in functie de activitatea depusa, cu cat ne antrenam/muncim mai intens trebuie sa ne odihnim mai mult si mai calitativ
-MEDITATIA, stiu surprinzator, este buna la absolut orice si noi studii atesta ca poate fi mai eficienta la reducerea inflamatiilor chiar si decat medicamentele anti-inflamatoare

Cand si daca este sanatos sa luam anti-inflamatoare (steroidiene si nesteroidiene)
Ideal doar la recomandarea medicului si atunci in cantitatile cele mai mici recomandate si strict in momentul in care durerea devine insuportabila, efectele lor negative le depasesc considerabil pe cele pozitive in majoritatea situatiilor. Deci spre exemplu evitati utilizarea zilnica a aspirinei(desi N in cazul sportivilor de performanta recomanda pentru subtierea sangelui, chiar si cantitatile mici folosite zilnic, fara perioade de pauza pot avea efecte deosebit de nocive in timp).
In timp sau imediat dupa administrarea anti-inflamatoarelor, daca se ia o doza mai mare sau daca exista/s-a produs o predispozitie/sensibilitate pot aparea:
-iritare sau durere
-arsură
-gaze
-diaree sau constipație
-sângerare și ulcere
-greaţă
-vărsături

Cand ne adresam medicului?
-atunci cand o inflamatie persista mai mult de 72h
-atunci cand este insotita cu cresterea temperaturii corpului pana la stadiul de febrilitate
-in cazul in care tegumentele sau zonele afectate incep sa amorteasca iar senzatia persista

By Aurelian T. Coroiu

Publicat în: 11.12.2019

Înapoi