Când, cum şi de ce alegem un supliment?

 Când, cum şi de ce alegem un supliment?

 Acesta va fi un articol deosebit de obiectiv, în care îţi voi spune de ce să cumperi doar de la VITABOLIC şi în nici un caz de la alte firme, suplimentele de pe acest site fiind toate vitale existenţei şi practicării sportului.
 Contrar aşteptărilor, acesta nu va fi un articol cu scop de marketing sau pentru a promova produsele VITABOLIC de o calitate excelentă, unde se oferă transparenţă totală, la un preţ deosebit de competitiv şi cu transport gratuit.
 Lăsând evidenta glumă la o parte, vreau să înţelegem şi să reţinem cu toţii faptul că suplimentele nu sunt esenţiale practicării acestui sport dar pot juca un rol important în performanţele sportive, în timp făcând o diferenţă considerabilă.
Precum numele evidenţiază, acestea au rolul de a SUPLIMENTA şi nu pot în nici un caz înlocui o alimentaţie bine pusă la punct, deşi sunt şi suplimente ce nu acoperă doar lipsuri ci au alte efecte.
Totuşi când decidem să apelăm la folosirea unui supliment?
Dacă ai o dietă restrictivă cu un număr fix de macronutrienti sau la polul opus ai o dietă foarte echilibrată, sănătoasă şi variată dar sursa alimentelor tale este industrială (deci de calitate îndoielnică), simţi că te plafonezi şi ai nevoie de un boost (cazul creatinei, citrulnei, pre-antrenamentelor), atunci trebuie să apelezi la un supliment.
Ne aflăm într-o lume plină de studii “făcute la comandă” şi de manipulare a opiniei publice în care suntem efectiv bombardaţi de tehnici de marketing extrem de elaborate ce ne băga într-o stare de confuzie totală.
Datorită acestor lucruri, logica din spatele alegerii unui supliment trebuie să fie simplă, dar de altfel bine documentată (orice exces poate la rândul său cauza mai mult rău decât o carenţă)

Paşii alegerii unui supliment:

1. Cunoaşterea organismului tău:
*Învaţă noţiunile elementare când vine vorba de bună funcţionare a organismului şi raporturile de macronutrienti şi micronutrienti de care ai nevoie pentru a funcţiona optim.

2. Descoperirea carenţelor din rutina ta:
*Ţine evidenţa a ceea ce mănânci şi bazat pe cunoaşterea organismului tău, descoperă punctul în care există un deficit.
(ex: nu pot să mănânc îndeajuns de multă mâncare, am un deficit caloric şi nu-mi ating nr. necesar de proteină, ar trebui să suplimentez cu o pudră proteică şi carbohidraţi complecşi fiindu-mi mai uşor să-mi beau caloriile, sau alternativă mai ieftină şi mai puţin eficientă, folosesc un produs de tip gainer)

3. Citeşte studii care să ateste eficienţa produsului făcute pe un nr. semnificativ de OAMENI (nu şobolani)
*Documentează-te dacă suplimentul pe care te gândeşti să-l achiziţionezi funcţionează şi dacă are atestări practice asupra utilizării sale.

4. Caută transparenţa şi credibilitatea firmei de unde cumperi
*Achiziţionarea de produse de la firme care nu scriu detaliat ingredientele folosite (ex: în loc de zahăr/suclaroza/aspartam scriu îndulcitori) sau care conţin ingrediente proprii fără detalii adiţionale.
Firmele fantomă sau fără review-uri pot fi deosebit de periculoase, găsindu-se de la metale grele, prohormoni şi steroizi la anfetamine în produsele lor.

5. Citeşte cu atenţie tabelul de ingrediente
*Pentru a vă asigura că luaţi cea mai bună versiune a substanţei pe care o achiziţionaţi (ex: magneziu orotat nu oxid de magneziu)

6. Verifică biodisponibilitatea/calitatea
*Biodisponibilitatea reprezintă capacitatea substanţei şi procentul în care aceasta este absorbită de către organism, în general cu cât o substanţă este mai apropiată de forma în care se regăseşte în natură cu atât este mai uşor absorbită de către corp.
(ex: ştim că vrem să cumpărăm o pudră proteică pentru a ne suplimenta un deficit, dar dacă aceasta nu a fost obţinută prin procese superioare de filtrare CFU, CFM ci s-a obţinut prin procedee inferioare aceasta nu va fi absorbită în totalitate sau într-un procent îndeajuns de mare de organism)

7. Preţul să fie “corect”
*Deseori suplimentele sunt varianta mai ieftină pentru a obţine anumite substanţe (ex: Omega 3, nu toţi ne permitem să mâncăm oleaginoase de calitate sau somon sălbatic în cantităţile necesare)
Cum un supliment scump nu înseamnă că este bun, nici unul ieftin nu înseamnă că este prost, dar un supliment cu adevărat calitativ nu poate fi niciodată ieftin (preţurile de producţie fiind în general mai mari).

Există o largă varietate de suplimente, pe care le voi împărţi în categorii:
- Vitamine
- Minerale
- Proteine şi aminoacizi
- Suplimente specifice culturismului şi fitness-ului (pre-antrenamente, stimulenţi, arzătoare de grăsimi, boostere de testosteron s.a.m. d)
- Acizi graşi esenţiali (ulei de peşte, Omega 3)
- Produse naturale (ginseng, ginkgo biloba, glucozamină, colagen)
- Probiotice

 Subiectul este vast, şi fiecare categorie în parte necesită un articol în parte pentru a o înţelege pe deplin astăzi construind doar bazele cunoştiinţelor în domeniul suplimentelor.
Vreau să vă dau câteva exemple deosebit de relevante ca să înţelegeţi ce şi cum să căutaţi şi ce doze să folosiţi:
- Producătorul deseori va scrie pe ambalaj doza minimă recomandată pentru o persoană obişnuită care nu face sport şi deseori respectând ceea ce scrie pe ambalaj subdozam administrarea de substanţă (ex: în cazul capsulelor de Omega 3 clasice se recomandă 3 caps pe zi, nefiind trigliceride, necesarul acestora pentru un sportiv fiind undeva la 9 caps pe zi).
- Pe de altă parte sunt suplimentele ce conţin stimulenţi, tip pre-antrenament care sub nici o formă nu ar trebui să li se depăşească doza recomandată.
- Multivitaminele şi multimineralele prost dozate sunt cea mai mare ţeapă a industriei (excesul fie fiind toxic fie îl eliminăm prin transpiraţie şi urină)
- Ideal ar fi ca atât mineralele cât şi vitaminele să fie luate în urma unor analize sau în urma unei certitudini de deficit (ex: iau fier pentru că am un deficit în organism, iau zinc şi magneziu deoarece fac efort intens, iau săruri deoarece beau multă apă şi transpir/urinez mult şi apar dezechilibre în balanţă de electroliţi, iau vitamina D3, deoarece este iarnă sau nu prea ies din casă/nu mănânc ouă întregi.

Voi lua două două minerale extrem de cunoscute şi folosite în industria culturismului şi fitness-ului şi vă voi arăta cum cea mai mică diferenţă are un impact enorm.
Ştiaţi că există 10 tipuri comune de magneziu şi 7 tipuri comune de zinc, toate afectând organismul în mod diferit şi având biodisponibilităţi diferite? Făcând astfel multe din suplimentele de tip ZMA să fie ineficiente şi ducând în eroare consumatorul.
Tipuri de magneziu:
1. Magneziu Chelat
2. Oxid de magneziu
3. Citrat de magneziu
4. Orotat de magneziu (cel mai bun)
5. Clorura de magneziu
6. Magneziu Lactat
7. Sulfat de magneziu
8. Carbonat de magneziu
9. Glicinat, Malat şi Taurat de magneziu
10. Magleziu l-theronat

Pe scurt cea mai bună şi biodisponibila formă de magneziu este sub formă de cremă (magneziu se absoarbe cel mai eficient la nivelul pielii) iar că ţip, magneziul orotat este cea mai biodisponibila formă conform studiilor.
În majoritatea produselor se găseşte oxid de magneziu, extrem de ieftin, având o biodisponibilitate de sub 4%, efectiv bani aruncaţi.

Tipuri de zinc:
1. Zinc Chelat
2. Zinc Orotat (cel mai bun)
3. Picolinat de zinc
4. Gluconat de zinc
5. Acetat de zinc
6. Oxid de zinc
7. Sulfat de zinc
Studiile au demonstrat că forma de orotat a zincului are cea mai mare biodisponibilitate, fiind deosebit de bine absorbit şi utilizat de către celule.
Vă invit să căutaţi fiecare tip de magneziu şi de zinc în parte şi să le vedeţi aplicaţiile realizând astfel ca alegerea unui supliment este mai complexă decât credeaţi şi că poate suplimentele pe care le folosiţi sau foloseaţi erau cu totul ineficiente.
Mereu recomand tuturor să apeleze la un profesionist când vine vorba de a îşi schimba stilul de viaţă, costurile fiind exponenţial reduse în momentul în care apelaţi la cineva cu studii solide în domeniu care vă va îndruma către calitate şi eficienţă, dacă bugetul nu vă permite un profesionist, apucaţi-vă serios de citit înainte de a folosi orice substanţă atât în scop economic cât şi pentru sănătatea voastră.
 Până săptămâna viitoare, vă rog din suflet, nu mai daţi banii pe apă proteică !

by Aurelian T. Coroiu

Publicat în: 18.02.2018

Înapoi