ELECTROLITII - singurul supliment ESENTIAL

 Despre vitamine, am mentionat in repetate randuri, ca nu reprezinta o necesitate de suplimentare, datorita faptului ca nu se elimina in cantitati semnificative prin sistemul excretor si au capacitate de stocare, pana si cele hidrosolubie, fiind suficienta o dieta variata si bogata in surse de micronutrienti pentru a acoperi necesarul zilnic,.

Electrolitii insa, joaca un rol deosebit de important si sunt eliminati prin sistemul excretor (urina, fecale, transpiratie).

Electroliții sunt implicați în multe procese esențiale din corpul uman.

Ei joacă un rol în conducerea impulsurilor nervoase, contractarea mușchilor, menținerea hidratarii și reglarea pH-ului din organism

Anumite practici/predispozitii ale sportivilor tind sa creeze un deficit electrolitic in organism, lucru ce a dus chiar la numeroase DECESE in randul sportivilor de performanta, printr-o proasta manipulare a controlului sodiului si potasiului in cadrul deshidratarilor specifice facute inainte de concursuri. 

  In articolul acesta voi aborda "tema" electrolitilor in mare, urmand sa abordez in urmatoarele articole fiecare element in parte, detaliat, cu simptomele excesului cat si ale deficitului substantelor respective.
    Datorita antrenamentelor intense ce duc la o crestere a cantitatii de transpiratie cat si datorita practicii de a bea cantitati mari de apa deseori fortat si uneori prea mari, sportivii sunt foarte expusi riscului de a aparea un deficit de electroliti.

 Electrolitii esentiali si cei la care apar cele mai frecvente stari de deficit sunt:

1. Potasiu:
2. Sodiu
3. Calciu
4. Magneziu

5. Fosfor 
6. Clor
[in cazul fosforului si clorului se dezvolta mai greu un deficit]

O concentrație dăunătoare(surplus sau deficit) de magneziu, sodiu, potasiu sau calciu poate produce unul sau mai multe dintre următoarele simptome:

-bătăi neregulate ale inimii
-slăbiciune
-tulburări osoase
-spasm
-modificări ale tensiunii arteriale
-confuzie
-convulsii
-amorţeală
-tulburări ale sistemului nervos
-oboseală excesivă
-spasme musculare

  Dupa cum puteti observa daca imi urmariti postarile, simptomele pot fi foarte usor confundate cu cele ale supraantrenamentului.

   Contrar opiniei publice, suplimentarea cu doar unul dintre electrolitii mentionati (spre exemplu marirea cantitatii de sare din alimentatie sau administrarea acesteia inainte sau dupa antrenament), fara a fi intr-un echilibru calculat cu restul electrolitilor poate fi deosebit de daunator. 
  In cazul in care, beti multa apa si transpirati mult sau faceti multe antrenamente pe saptamana, va recomand sa luati in calcul folosirea unui supliment complex cu electroliti dupa antrenamente.
  Iar daca va regasiti starile printre simptomele de mai sus(in special imediat dupa antrenamente), va recomand sa va faceti analizele corespunzatoare ce vor dezvalui cauza acestora (calciu seric, magneziu seric, fosfor seric, sodiu seric samd.)  


By Aurelian T. Coroiu

 

Publicat în: 26.12.2019

Înapoi