Totul despre Vascularizare

Totul despre vascularizare

 Majoritatea celor care practicăm acest sport, ne dorim brațe mari cu vene proeminente sau acel gen de vascularizare inumană de se vede efectiv prin colanți, la sală (vedeți românul nostru, Marius Mitrache).
 Deși vascularizarea este afectată într-o proporție mare de genetic, prin grosimea pielii, diametrul vaselor de sânge, inserțiile musculare ș.a.m.d., aceasta poate fi îmbunătățită considerabil printr-o alimentație adecvată, diferite tehnici și suplimente.
 Când discutăm despre vascularizare în culturism, ne gândim la a avea un număr cat mai mare de vene superficiale, extrem de vizibile, proeminente și deseori foarte ramificate, cautand aspectul in care pielea pare a fi ,,subțire”, efectiv diafană în unele cazuri.
Primul și de altfel pasul cel mai semnificativ îl reprezintă reducerea considerabilă a stratului adipos.
În cea mai mare parte, grăsimea este stocată imediat sub piele, aceasta stând literalmente între tine și țelul tău de a fi “plin de vene”.
În cazul bărbaților, procentul de grăsime trebuie să coboare sub 10% pentru o vascularizare desăvârșită, iar în cazul femeilor undeva sub 20%, deși venele pe brațe la ambele sexe se pot observa și la nivele mai mari de grăsime corporală.
O cantitate mai mare de masă musculară reprezintă iar un factor definitoriu în această privință, logica fiind simplă:
-mușchii mai mari au nevoie de mai multă irigare cu sânge, corpul adaptându-se la masa musculară proaspat dobândită prin dezvoltarea rețelei de capilare
 Fă cardio! Știu, îl detești și sunt numeroase motive pentru care să sari peste cardio (niciunul relevant), dar în cazul de față este dovedit faptul că exercițiile aerobice constante cresc densitatea capilarelor și chiar poate promova formarea de noi capilare.
Adăugând exerciții cardiovasculare în rutina ta, vei favoriza o circulație sanguină mai eficientă în tot corpul.
Streching-ul ajută într-o masură destul de mare deoarece este demonstrat că acesta îmbunătățește circulația sanguina și indirect are aplicații practice și când vine vorba de vascularizare.
Scăderea retenției de apa, prin diminuarea cantității de sodiu pe care îl ingerăm va face, de asemenea, venele să se vadă mai pronunțat; în condiții precompetiționale, se folosesc deseori tehnici de deshidratare pentru a scoate apa subcutanată, inclusiv prin folosirea de diuretice.
Trecând mai departe de la tehnici care s-au dovedit eficiente pe acest plan, la nutriție și suplimentare unde, în cazul vascularizării, vorbim de un ingredient vital, și anume oxidul nitric.
Acesta este un gaz sub formă liberă, produs în organism, folosit pentru comunicarea între diferite tipuri de celule. El se formează atunci când aminoacidul L-arginina este transformat în L-citrulina prin intermediul unui grup de enzime, numite sintetază de oxid nitric.
În cazul vaselor de sânge, acesta are un efect anticoagulant și vasodilatator (lărgește vasele de sânge) permițând astfel ca o cantitate mai mare de sânge sa circule prin ele.
Pe scara alimentelor sfecla roșie face o mare diferență, aceasta având numeroase aplicații de la îmbunătățirea circulației, ajutor în a scăderea tensiunii arteriale până la contribuția la obținerea unei vascularizări superioare datorită cantității semnificative de nitrați ce sunt transformați la nivel celular in oxid nitric.
 Când vine vorba de suplimente pentru vascularizare, citrulina se află în capul listei, având numeroase studii ce demonstrează eficiența sa în producția de oxid nitric.
Interesant este faptul că citrulina nu devine în mod direct oxid nitric, în schimb arginina este cea care este transformată în citrulină și oxid nitric.
La nivelul sângelui are loc sintetaza oxidului nitric ce transformă arginina în citrulină și oxid nitric.
Cu toate acestea, în stomac și intestine, în prezența unei enzime numită arginază, arginina este transformată în ornitină și uree.
 Deci, suplimentarea pe cale orală cu arginină este inferioară producerii de oxid nitric față de suplimentarea cu citrulină, deoarece cea din urmă nu este transformată de arginază, ajungând astfel în sânge unde este transformată în uree și arginină.
Cea mai eficientă formă de suplimentare a citrulinei este citrulina malat, singura diferență între L-citrulina și cea menționată este prezența acidului malic.
 Unele studii sugerează că acidul malic îmbunătățește absorbția citrulinei, dar acesta nu este principalul motiv pentru care cele două se asociază, adevarata “magie” constă în faptul că acidul malic este un component important în ciclul acidului citric. Acesta reprezintă una din metodele prin care corpul produce energie.
Luându-le împreună beneficiezi atât de vasodilatația oferită de citrulină, cât și de producția de energie și boost-ul de rezistență dat de acidul malic.
Un alt compus ce a fost dovedit științific că duce absorbția de citrulină la un alt nivel, plus o gramadă de alte aplicații, inclusiv în tratarea cancerului, protecție anticatabolică (împotriva pierderii masei musculare și îmbătrâinirii) îl reprezintă GSH sau glutationul care este un puternic antioxidant.
Deși biodisponibilitatea GSH este scazută și absorbția sa sub formă de supliment este slabă, prin gruparea sa cu citrulina malat se obține cel mai eficient supliment pentru vascularizare, conform studiilor recente - Citrulline Malate+GSH- care ar trebui administrată în doze de 6-9grame pentru eficiență maximă.
Arginina, deși inferioară citrulinei în ceea ce privește vasodilatația, are numeroase efecte benefice, printre care detoxifierea ficatului, reducerea tensiunii arteriale, spermatogeneza crescută (cantitatea mai mare de sperma), aplicații practice pe demență cu efecte benefice, scade concentrația de acid lactic ( contribuie la refacerea și reducerea durerilor cauzate de febra musculaăa) și tratarea disfuncțiilor sexuale atât în cazul bărbaților, cât și al femeilor.
Unele studii au dovedit că, luată împreună cu citrulina, duce la efecte sporite atât pe vasodilatație, cât și în multe ale privințe pentru a vedea diferențe notabile aceasta trebuie luată în doze de peste 10grame.
Studiile demonstrează că suplimentarea cu GPLC sau glycine propionyl-l-carnitine crește capacitatea efortului și scade considerabil cantitatea de acid lactic, având atât un efect anticatabolic, cât și o contribuție considerabilă la îmbunătățirea sistemului circulator.
Acesta s-a dovedit extrem de dependent de dozaj, iar cantitatea folosită trebuie să fie direct proporțională cu intensitatea și durata antrenamentului pentru eficiență maximă.
Betaina este un supliment mai puțin studiat, dar cu demonstrații în aplicația practică a faptului că ridica nivelul de oxid nitric total.
Precum arginina, acesta are numeroase alte beneficii pentru organism, printre care detoxifiere hepatică, ajută digestia, scade concentrația de acid lactic ( contribuie la refacerea și reducerea durerilor cauzate de febra musculară).
Cu toate aceste noi cunoștiințe, mișcă-te la sală și umple-te de vene ! ! !

 

Publicat în: 04.02.2018

Înapoi