Plafonare, diete restrictive şi dieta inversă

Trendul dietelor pentru slăbire rapidă, foarte restrictive, cu un număr de calorii extrem de redus, dietele ketogenice şi dietele sărace în carbohidraţi, a prins din ce în ce mai multă amploare, metodele mai sus menţionate pentru slăbit reprezentând principala abordare a majorităţii.
Deşi eficienţe pe termen scurt, o “biciuire” efectivă a organismului şi a sistemului hormonal indusă de către perioadele lungi de “dietă” duce în mod inevitabil la o încetinire dramatică a metabolismului (rata la care organismul transformă caloriile consumate în energie).
De ce au loc aceste modificări? Corpul nostru este deosebit de eficient în reglarea consumului de energie şi prezervarea funcţiilor ce ne menţin în viaţă.
Ca şi consecinţă a unei diete prost concepute, deosebit de restrictive şi fără zile de “încărcare” cu grăsimi şi carbohidraţi organismul va începe să ia următoarele măsuri de economisire a energiei:

- Scăderea ratei metabolice de bază (energia consumată în mod obişnuit pentru a menţine funcţiile vitale şi a ne permite activităţile zilnice, de rutină)
- Începerea atrofiei musculare şi desfacerea proteinelor musculare pentru a reduce cât mai mult consumul de energie
- Scăderea ritmului cardiac în concordanţă cu declinul activităţii sistemului nervos simpatic
- Activarea sistemului de supravieţuire pe plan hormonal ce scad apetitul şi rata metabolic; balanţa hormonilor precum grelina, leptina, testosteronul şi hormonii tiroidieni fiind afectată într-un mod negativ

Cu siguranţă aţi auzit deseori de plafonări sau perioade de regresie ce au loc pe parcursul unei diete, acestea sunt în marea majoritate a cazurilor rezultatul încetinirii metabolismului sau în exemple mai rar întâlnite chiar daune serioase aduse metabolismului şi chiar glandei tiroide, efectiv ducând la probleme hormonale serioase şi un dezechilibru major în organism.
Există totuşi o veste bună, deşi metabolismul poate fi încetinit considerabil în urma unei diete prost concepute, în cazul în care nu s-a ajuns la o afecţiune serioasă a sistemului hormonal, acest efect poate fi inversat.
Dieta inversă poate fi cea mai eficientă metodă de accelerare a metabolismului şi de “resetare” a sistemului hormonal.
În ce constă acest lucru? Nimic complex sau dificil, după cum şi numele menţionează, trebuie să acţionăm invers paşilor făcuţi anterior anume deşi pare contra intuitiv o creştere considerabilă a caloriilor ingerate va duce spre o accelerare semnificativă a ratei metabolice.
Acum acest lucru nu înseamnă că trebuie să vă apucaţi să vă îndopaţi cu gogoşi şi clătite şi veţi slăbi în consecinţă, însă trebuie planificată şi calculată abordarea în aşa fel încât să se minimizeze pe cât posibil adăugarea de ţesut adipos în această perioadă.
Orice dietă bine gândită ar trebui începută de la o cantitate semnificativă de calorii pentru a creşte în fază incipientă rata metabolică şi pentru a putea avea opţiunea de a le scădea treptat şi semnificativ pe parcurs.
În momentul în care apar stagnări în urma unei restricţii calorice sau de macronutrienti ar trebui să se facă o “încărcare” (cu grăsimi sau carbohidraţi, sau ambele) lucru ce va duce la un “şoc” metabolic şi va impiedica organismul să intre pe setarea de economisire a energiei.
În practică s-a observat că sunt mai eficiente perioadele de dietă inversă în care se folosesc carbohidraţi simpli, deci în mod instinctiv şi urmând genericul sfat de a avea un “cheat meal” o dată pe săptămână reprezintă un lucru deosebit de productiv, cu atât mai productiv dacă acea trişare este făcută calculat şi se urmăreşte un surplus considerabil de carbohidraţi, corelaţi în mod direct cu deficitul caloric şi de macronutrienti din săptămâna respectivă.
Pentru dietele sărace în grăsimi (pe care nu le recomand şi nu recomand nimănui chiar dacă se antrenează natural sau folosind steroizi anabolizanţi să se scadă sub 1g de grăsimi pe kilogram corp pe zi), periodic ar trebui să facă o “încărcare” cu grăsimi.
Principiul dietei inverse poate fi aplicat cu succes şi în cazul antrenamentelor cu greutăţi, în cazul în care apar perioade de stagnare, în cazul în care vă antrenaţi cu greutăţi mari repetări puţine, ar trebui pentru o perioadă să schimbaţi totul cu un antrenament de volum cu greutăţi medii şi repetări multe pentru a preveni respectiva plafonare.
Cea mai bună abordare şi de altfel şi cea mai sănătoasă ar fi să-ţi asculţi organismul şi să fii atent la “pofte” şi la ceea ce simţi că îţi cere corpul, de la perioade de pauză când vine vorba de antrenament la mici “abateri” de la rutina dietei.
Morala articolului: Clătitele cu ciocolată sunt răspunsul tuturor problemelor.

By Aurelian T. Coroiu

 

Publicat în: 02.06.2018

Înapoi