Sistem Imunitar - pe intelesul tuturor

Un subiect extrem de dezbatut mai ales in contextul situatiei in care ne aflam, in acelasi timp panica, manipularile si minciunile reprezinta mai bine de 90% din informatia disponibila, postata recent.
Voi incerca sa fac “putina lumina” asupra subiectului, ajutandu-va sa intelegeti mai bine cum functioneaza sistemul nostru imunitar, cum sa nu aruncati banii pe suplimente si medicamente inutil, si care sunt minciunile cele mai des folosite si rusinos acceptate inclusiv de catre o mare parte a oamenilor ce activeaza in sistemul medical.

Ce este sistemul imunitar?
Sistemul imunitar este apărarea organismului împotriva infecției și bolilor.
Acesta recunoaște celulele care alcătuiesc corpul vostru și incearca să scape de orice element necunoscut.
Distruge germenii (bacteriile și virusurile) și paraziții. Dar acest sistem de apărare poate provoca probleme. Acesta va ataca organele donate sau sângele de la o altă persoană, dacă nu se potrivește cu atenție.
Poate reacționa prea puternic la invadatori inofensivi, cum ar fi moleculele de polen, provocând alergii . În unele cazuri (boli autoimune), sistemul imunitar ataca propriile celule ale organismului.

Cum functioneaa sistemul imunitar?
Fiecare dintre celulele tale are un set de „etichete de identitate” pe suprafața sa, care o marchează ca parte a corpului tău.
Aceste molecule de etichetare a identitatii se numesc antigene.
Setul vostru de antigene este unic, cu excepția cazului în care aveți un geamăn identic.
Sistemul imunitar recunoaște germenii invadatori, deoarece au antigene necunoscute pe suprafețele lor.
Sistemul imunitar folosește o armată uriașă de celule pentru aparare- diferite tipuri de celule albe din sânge.
Producem aproximativ 1miliard în fiecare zi, în măduva oaselor. Unele dintre aceste celule, numite macrofage, îți patrulează constant corpul, distrugând germenii imediat ce intră.

Oamenii au trei tipuri de imunitate - înnăscută, adaptativă și pasivă:

Imunitate înnăscută: Toată lumea se naște cu imunitate înnăscută (sau naturală), un tip de protecție generală. De exemplu, pielea acționează ca o barieră pentru blocarea pătrunderii germenilor în corp. Iar sistemul imunitar recunoaște când anumiți invadatori ar putea fi periculoși.

Imunitate adaptativă: Imunitatea adaptativă (sau activă) se dezvoltă de-a lungul vieții noastre. Dezvoltăm imunitate adaptativă atunci când suntem expuși la boli sau când suntem imunizați împotriva lor cu vaccinuri.

Imunitate pasivă: imunitatea pasivă este „împrumutată” de la o altă sursă și durează un timp scurt. De exemplu, anticorpii din laptele matern al mamei oferă unui copil imunitate temporară la bolile la care mama a fost expusă.

Putem imbunatati in mod direct sistemul imunitar cu suplimente/pastile minune ce cresc imunitatea.

NU.

Ne nastem cu o anumita capacitate de a produce celule cu scopul protejarii organismului. Sistemul imunitar al copilului ajunge la dezvoltare completa dupa 2-3 luni de la nastere;
Insa sistemul imunitar devine cel mai puternic dupa terminarea perioadei de pubertate si atingerea stabilitatii hormonale.

In cazul oamenilor fara afectiuni ale sistemului imunitar, ce influenteaza imunitatea si cum ne putem asigura ca functioneaza la capacitate maxima ?
Principalul motiv pentru care scade imunitatea organismului este cresterea productiei de cortizol

Ce este cortizolul?
Este un hormon steroid, mai precis un glucocorticoid produs de glanda suprarenală. Acesta este eliberat ca răspuns la stres și la înregistrarea unui nivel scăzut de glucocorticoizi în sânge. Rolul său principal este de a crește cantitatea de zahăr din sânge prin intermediul gluconeogenezei, precum și de a suprima răspunsul sistemului imunitar.

Nivelul cortizolului este crescut de STRES.

Stresul este reacția organismului la orice schimbare care necesită o ajustare sau răspuns. Corpul reacționează la aceste schimbări cu răspunsuri fizice, mentale și emoționale. Stresul este o parte normală a vieții. Puteți experimenta stresul din mediul , corpul și gândurile voastre.
Chiar și schimbările pozitive ale vieții, cum ar fi o promovare, ratele la casa sau nașterea unui copil produc stres.

Prin stres insa nu ne referim doar la sensul acestuia generic de presiune sociala/la munca ci luam toti factorii in calcul:
-lipsa somnului sau o calitate slaba a acestuia
-antrenamente prea intense
-sedentarismul
-carentele alimentare
-tristetea
-frica
-lipsa expunerii la soare
-prea multa expunere la soare
-sexul sau masturbarea in exces
-abstinenta
-accidentarile
-obezidatea
-nivelul prea scazut de grasime corporala
-lipsa socializarii
-socializarea excesiva

Absolut toate extremele la care ne supunem, obliga organismul sa produca cortizol pentru a reduce efectele inflamatorii specifice starilor oxidative, stresante.

Inca o data subliniez ca moderatia si o buna gestionare a echilibrului organismului reprezinta SINGURUL mod de a duce o viata cat mai lunga si mai productiva.

Internetul dupa cum ziceam este plin de propaganta in momentul de fata iar oamenii fara studii medicale si speriati fiind de situatia actuala, tind sa fie prinsi in aceasta panza brodata cu aberatii.

Studiile ca in absolut toate cazurile sunt in extreme, de la recomandari de pana la 16g de vitamina C din acid ascorbic luate zilnic, pana la doze de 20000ui de Vitamina D… adevarul insa sta in adaptarea suplimentarii la nevoile voastre.

NU VA LASATI PRINSI IN DISPERAREA SI PANICA INDUSA DE MASS MEDIA SI DE CEI CE VOR SA PROFITE DE PE URMA SITUATIEI DE CRIZA

NU ARUNCATI BANII PE SUPLIMENTE DE CARE NU AVETI NEVOIE,(EXCESUL ORICARUI SUPLIMENT POATE FI DAUNATOR) DOAR ACOPERITI-VA CARENTELE DACA ACESTEA EXISTA SI SUPLIMENTATI STRICT UNDE EXISTA O CARENTA / PROBLEMA, DOAR CU DOZELE RECOMANDATE PE PROSPECT, IDEAL CAUTATI PERSONAL CARE ESTE DOZA ZILNICA RECOMANDATA A FIECAREI SUBSTANTE.

In ce situatii apelez la suplimente pentru a reduce cortizolul din organism?

”Toate bolile incep din stomac” Hipocrate(parintele medicinei)
Este obișnuit să trecem cu vederea sănătatea sistemului nostru gastro-intestinal, chiar dacă acesta conține de 10 ori mai multe bacterii care determină sănătatea si sistemul imunitar decât restul corpului nostru. Protejându-ne de infecții, susținând metabolismul nostru și promovând digestia și eliminarea sănătoasă a toxinelor.

O digestie buna si un corp alimentat cu mancare sanatoasa ne asigura de departe cel mai mare avantaj atat pe lunga durata cat si pe scurta durata in fata oricaror eventuale probleme de sanatate.

Cu atat mai mult dat fiind ca ne confruntam cu o pandemie, va recomand ca urmatoarele sa nu va lipseasca:
-probioticele, ideal din muraturi in saramura
-otetul din cidru de mere nefiltrat (1 lingura cu mesele mari, bogate in proteina animala, usor de pus in salata)
-suplimentarea cu enzime digestive(1 caps la mesele principale), daca aveti probleme cu balonarea, tractul intestinal, excretia s.a.m.d
-daca sunteti vegani sau daca consumati o cantitate redusa de carne, oleaginoase, lactate nu ar trebui de asemenea sa va lipseasca din stack-ul de suplimente glutamina(3g de 2 ori pe zi)

Aveti probleme cu somnul(mai ales daca sunteti obisnuiti cu un stil de viata activ iar acum sunteti obligati sa reduceti efortul stand in casa), sunteti anxiosi(izolarea este de departe cel mai mare inamic al unui psihic sanatos), depresivi, stresati?

-GABA(3g pe zi impartita in 2 doze de 1,5g dimineata si 1.5 inainte de culcare),
-Ashwagandha KSM66(1200mg pe zi impartita in 2 doze de 600mg dimineata si seara)
-Vitamina D( ~ 2000ui pe zi, in caz de concentratie mai mare, nu depasiti 14000ui/saptamana, luati o zi da, una nu, etc.), vitamina pe care eu o recomand pe tot sezonul rece sau in cazul in care nu iesiti zilnic la soare macar 15minute

Daca nu consumati zilnic alimente bogate in Omega-3(peste, ulei de masline),antioxidanti si micronutrienti(fructe de padure proaspete, legume verzi, oleaginoase)sau datorita carantinei mergeti mai rar la magazin sa cumparati alimente proaspete

- Uleiul de Krill contine atat antioxidanti cat si Omega-3
-Vitamina C 2g pe zi (daca aveti un stomac mai sensibil va recomand sa luati impreuna cu o cantitate egala de bicarbonat de sodiu pentru a neutraliza aciditatea acidului ascorbic)
-Complex Vitamina B in functie de DZR*(doza zilnica recomandata, aplicand acelasi rationament precum am mentionat si la Vitamina D)
-Uleiul de peste contine Omega-3
-Zinc
-Magneziu
-Calciu
-multivitamine/multiminerale nu va recomand decat in cazul in care alimentatia voastra este deosebit de proasta, preponderent fast food sau patiserie, insa si atunci cu moderatie si respectandu-se DZR in raport pe 7 zile

In cazul in care va simtiti obositi, luati medicamente ce pun un stres mare pe ficat/rinichi, sau aveti alergii/orice afectiune a sistemului respirator (raceala, gripa,viroza):
-NAC (1 capsula pe stomacul gol)
-Silimarina + Cucurminm (2 caps pe zi)
-Arginina AAKG 10g/zi

Dureri articulare sau accidentari ce pot contribui la inflamatie:
-Acid hialuronic, Glucozamina, Condroitina, MSM
-Colagen(cel de la Vitabolic contine si vitamina C si magneziu)

De ce sa nu faceti abuz de Vitamina C si Vitamina D?

Cantitatile mari de Vitamina C, desi inofensive in mod direct, excesul fiind eliminat prin urina, pot creste rata absorbtiei fierului in sange, iar prin asocierea cu o dieta hiperproteica, cu proteina din surse animale, plina de fier HEM.
Un excess de fier poate deveni foarte usor o problema mare aparand simptome precum:
-oboseala cronica.
-dureri articulare.
-durere abdominală.
-boli ale ficatului (ciroză, cancer la ficat)
-diabetul zaharat.
-ritmul cardiac neregulat.
-atac de cord sau insuficiență cardiacă.
-schimbarea culorii pielii (bronz, verde cenușiu)

Cantitatile mari de Vitamina D pot fi cu atat mai nocive, fiind o vitamina liposolubila, se stocheaza in tesutul adipos, ducand la toxicitate in mod direct desi este dificil sa dezvolti o problema nu este imposibil.
Vitamina D îți ajută organismul să absoarbă calciul din alimentele pe care le consumi. De fapt, acesta este unul dintre rolurile sale cele mai importante.
Cu toate acestea, dacă aportul de vitamina D este excesiv, calciul din sânge poate atinge niveluri care pot provoca simptome neplăcute și potențial periculoase.

Simptomele hipercalcemiei sau ale nivelului ridicat de calciu din sânge includ:

-tulburări digestive, cum ar fi vărsăturile, greața și durerile de stomac
-oboseală, amețeli și confuzie
-setea excesivă
-urinare frecventa

In incheiere 2 enunturi care va vor schimba viata in aceasta perioada:

1.Împotriva coronavirusului mâncați usturoi. Nu servește la nimic, dar toți vor păstra distanța!
2. Guvernul recomandă să vă spălați mai des pe mâini, pentru a vă proteja de viruși. Pe creier vă spălăm noi!

By Aurelian T. Coroiu

 

Publicat în: 19.03.2020

Înapoi