SUPLIMENTELE ÎN SPORTURILE DE CONTACT

 

    În viața atleților ce practică sporturi de contact, suplimentele nu au prins momentan amploarea prezentă în fitness și culturism.
    Surprinzător și contrar opiniei publice, dintre cele 2 “lumi”, cea a sportului de contact are mult mai mare nevoie de a folosi suplimente alimentare.
    Datorită faptului că au antrenamente mai dese și mai complexe, atât în sala de forță cât și antrenamente specifice (box, mma, kickboxing, șamd.) aceștia se confruntă cu numeroase carențe și necesitați mult mai variate și mai specifice față de alte sporturi.
Voi adresa fiecare element în care există un potențial de îmbunătățire în cadrul vieții de luptător, specificând cum pot fi acoperite aceste nevoi cu un minim de efort cu ajutorul suplimentelor, ducând până și performanță la următorul nivel.

      Antrenamentele dese, lungi și complexe, combinate eventual și cu un program de ridicat greutăți în sala de forță, plus numeroasele accidentări și lovituri susținute, atrag după ele o necesitate crescută de a pune accent pe recuperare.
Loviturile din ring sunt decisive, deci capacitatea de concentrare, viteza de reacție, forța și rezistența joacă de asemenea un factor important.
De asemenea, deși sunt sportivi compleți punând accent pe toate elementele biomecanice, de la forță, anduranță, la explozie musculară și viteza, luptătorii în marea lor majoritate au cele mai proaste obiceiuri alimentare și cele mai mari carențe de nutrienți, deseori fiind presați de lipsa timpului pentru pregătirea meselor complexe și complete.

      În funcție de “problemele” cu care se confruntă fiecare individ în parte și de elementele pe care își doresc să le îmbunătățească în viața lor de sportivi vă pot recomanda în mod obiectiv, susținute de studii următoarele suplimente:

a) pentru îmbunătățirea calității somnului, creșterea producției de testosteron prin reducerea nivelului de stres, reducerea agresivității și impulsivității în afara sălilor de antrenament și reducerea cantității de cortizol(hormon catabolic; ce distruge masa musculară): Aswhaganda, GABA, Ulei CBD, melatonina. Nu este necesară administrarea tuturor celor 3 suplimente unul fiind de ajuns, personal vă recomand de început GABA 1,5g înainte de somn cu 15-30min.

b)pentru energie, concentrare, rezistență, forța, viteza de reacție și reducerea durerii resimțite înaintea antrenamentelor dure sau competițiilor, un mix de elemente reprezintă cea mai bună alternativă: produsele de tip pre-antrenament/pre-workout (conțin o combinație de ingrediente ce maximizează eficiența antrenamentelor, de la cafeină, la creatină, la beta-alanină, lecitină). De asemenea vă puteți achiziționa ingredientele separat în cantitatea dorită de voi și să vă faceți un pre-antrenament după propriile necesitați, mult superior produselor predefinite cu următoarele ingrediente: Creatină, Beta-Alanină, Cafeină , arginină, citrulină, sinefrină, l-taurină, lecitină.

c) pentru recuperare după antrenamente, în funcție de planul pe care resimțiți cel mai intens îngreunarea recupărării enumerăm:

1. recuperarea articulațiilor, ligamentelor și pielii: Colagen, complex de vitamina B, Vitamina E, Vitamina D
2. recuperarea mineralelor pierdute prin transpirație, deshidratarea pentru atingerea greutății la cântar și refacerea energiei: Electroliți și carbohidrați complecși cu catenă lungă ce asigură un flux de energie constant fără fluctuații amplificate ale insulinei ce dau stări de somnolență, Zinc, Magneziu, Calciu, Potasiu, Sodiu
3. recuperarea țesuturilor și organelor în urma stresului provocat de slăbiri/îngrășări rapide, antrenamente și lovituri:
*sănătatea ficatului - Arginină, NAC, Silimarina - (ideal toate 3 suplimentele concomitent, variază în funcție de necesitați)
*sănătatea inimii și a sistemului nervos Antioxidanți(Vitamina C, Vitamina E, Ceai Verde, Beta-Caroten), grăsimi Omega 3( Ulei de Krill ce conține și astaxanthin, cel mai puternic antioxidant din lume)

d)pentru o digestie mai bună și un sistem imunitar mai puternic: 
Oțet din cidru de mere nefiltrat (1 lingură cu mesele principale), enzime digestive, probiotice

e) pentru acoperirea carențelor din alimentație:
      Complex vitamina B, Vitamina C(ideal cu bioflavonoide), pudra proteică de înaltă calitate(CFU,CFM sau cea mai buna NPI), carbohidrați complecși ce pot fi consumați și preparați rapid.
Pentru a maximiza sinteza proteică(cantitatea de masă musculară ce poate fi obținută) este ideal că în timpul meselor principale, bogate în proteină să consumați și 3-5gr de leucină.
      Aminoacizii de tip BCAA sunt foarte populari în lumea sporturilor de contact, însă puțini știu faptul că aceștia trebuie consumati impreună cu mesele pentru a completa sursele de proteină, consumați separat nu se asimilează foarte bine si chiar ingreunează sinteza proteică conform studiilor recente.
      Suplimentarea este legală și permisă în cadrul competițiilor iar ea vă poate oferi un avantaj imens în fața adversarului, aducând în ring cea mai bună versiune a voastră.


By Aurelian T. Coroiu

Publicat în: 13.12.2019

Înapoi